جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
راهکارهای پیشگیری از گناهان اجتماعی از منظر قرآن
نویسنده:
زهرا ربانی تبار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع این رساله «چگونگی پیشگیری از گناهان اجتماعی از منظر قرآن» است.از آنجا که هدف اساسی اجتماع رسیدن به کمال است، در این مسیر باید اجتماعی به دور از گناه و معصیت داشته باشیم. لازمه دست یابی به چنین آرمانی، بررسی و تبین راهکارهای پیشگیری از گناهان اجتماعی از دیدگاه قرآن است تا از این رهگذر به آموزه‌های ناب آن کتاب هدایت و زندگی دست یابیم و با کاربست راهکارهای به دست آمده، مسیر پیشرفت جامعه هموارتر گردد.برای رسیدن به این منظور در ابتدا به بررسی مصادیق گناهان اجتماعی از قبیل گناهان مرتبط به شخصیت معنوی انسان همچون غیبت، استهزا و سوء ظن، گناهان مالی همچون ربا و سرقت، گناهان منافی امنیت همچون محاربه و جاسوسی و گناهان منافی عفت مانند زنا و اشاعه فحشا از منظر آیات و روایات پرداخته شده‌ایم سپس راهکارهای پیشگیری از این گناهان را در قرآن در چند فصل پیگیری کرده‌ایم. در ابتدا به پیشگیری بینشی مانند ایمان به خدای متعال، اعتقاد به نظارت الهی و تقویت ایمان به معاد پرداخته‌ایم. پیشگیری بینشی شامل باورها و جهان بینی انسان است و به زندگی انسان هدف می‌دهد. ایمان به خدا و اعتقاد به نظارت الهی و معاد سبب می‌شود انسان از کارهای موجب غضب الهی، دوری کرده و با اعتقاد به علم و آگاهی خداوند به اعمال و رفتار انسان در دنیا و حسابرسی در آخرت، کردار و رفتار خود را کنترل کند. سپس پیشگیری گرایشی همچون نقش تقوا، محبت الهی و عبادت را در جلوگیری از گناهان اجتماعی بررسی کرده‌ایم. تقوا حفاظت نفس از آلوده شدن به ناشایستگی هاست و شامل تقوای فردی واجتماعی می‌گردد. این نیروی درونی سبب دوری انسان از گناه می‌شود.
تجلی آیات اعتقادی در زیارت جامعه کبیره
نویسنده:
سحر یدالهی کناری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
زیارت جامعه کبیره از جمله ذخایر بی بدیل روائی است که از اهل بیت ( ع ) به دست ما رسیده است.آیات اعتقادی فراوانی در این زیارت شریفه موج میزند که بارز ترین آن امامت است در این پژوهش آیات اعتقادی که با متن زیارت جامعه کبیره هماهنگ است بارز می شود.روش پایان نامه توصیفی - تحلیلی است .در این پژوهش پس از توضبح مفاهیم کلیدی ، با عرضا آیات اعتقادی مانند آیات توحید ، نبوت ، امامت و معاد بر این زیارت صورت می گیرد و با متن زیارت شریفه تطبیق داده می شود.
تحلیل تقدیم وتأخیر تعلیم وتزکیه درمعارف اسلام باتکیه بر قرآن
نویسنده:
زهرا عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعاتی که در رابطه با انسان باید مورد تجزیه و تحلیل قرارگیرد، ظرفیت تعلم و تربیت پذیری اوست. به این معنا که وی دارای توانایی ها و استعدادهای بالقوه ای است که جهت رشد و به فعلیت رساندن آن ها، تنها ابزار قابل استفاده تعلیم و تربیت می باشد. و از جایی که وی دارای ابعاد گوناگون وجودی است، لذا در همه آن قلمروها قابل تربیت است. و نیز چون دارای فطرت الهی است، درصورتی می تواند به کمال مطلوب و انسانیت برسد که در مسیر فطرت حرکت کرده و توانایی های وجودی خود را در مسیر تکامل معنوی و ارتقایی به فعلیت برساند. و برای انجاماین مهم، هدف اصلی و نهایی بعثت انبیا علیهم السلام، تعلیم انسان ها و تزکیه نفوس بوده است. از مسائلی که از صدر اسلام تاکنون توجه قرآن پژوهان را به خود متوجه ساخته، این است که چرا قرآن این وحی نامه الهی در ارتباط با فلسفه بعثت انبیا که تعلیم و تربیت است تعبیرات متفاوت و ناهمگون دارد. در برخی تعلیم و در برخی تزکیه مقدم شده است. در این دوران طولانی برخی به پاسخ این سوال برآمده اند. این باعث شد که هدف بنده قرار گرفته و به طور عمیق مورد بررسی قرار گیرد. نوشته حاضر به روش توصیفی –تحلیلی وگردآوری مطالب به شیوه کتابخانه ای ونرم افزاری به این نتیجه رسیده است که در مورد تقدیم و تأخیر «تعلیم» و«تزکیه»درآیات چهارگانه ( بقره: 129 و 151؛ آل عمران: 164؛ جمعه:2) باید گفت آن جا که دعا و پیشنهاد حضرت ابراهیم علیه السلام است و تعلیم برتزکیه مقدم شده، اشاره به وضع طبیعی آن دارد، و در موارد سه گانه که تزکیه مقدم ذکر شده، تقدم، تقدم زمانی نیست، بلکه تقدم رتبی است و اشاره به مسأله هدف بودن آن دارد؛ چرا که هدف اصلی، تربیت است و بقیه همه مقدمه آن و هشداری است بر این که تربیت اخلاقی و روحی، مهم تر از آموختن است.
خردورزی از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
یدالله وحدانی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اهل لغت برای واژه عقل معانی مختلفبی یاد کرده اند. از جمله منع ، نهی، حبس ، امساک و ... و معانی مختلف دیگری که بیشتر جنبه اصطلاحی دارند. عقل از دو وجه علمی و عملی برخوردار است. مبنی ب راینکه از یک سو می تواند حق و خیر را از باطل بشناسد .و از سوی دیگر مانند عقال زانوی هوی و هوس نفس سرکش انسان را می بندد. پس عقل با دو ویژگی شناختن و بازداشتن همراه است که وجه علمی آن بر وجه عملی آن مقدم است. قرآن از واژه عقل با واژه هایی مترادف مانند قلب، لب ، نهی ، حجر ، حجی و جز ان یاد می کند. عقل در قرآن به معنای فهمی است که مطابق با فطرت انسان است. فهمی که با سلامت فطرت و د.ری از هواهای نفسانی حاصل می شود. قرآن عقل و خرد انسان را به عنوان یکی از منابع اصیل معرفتشناخته و اهمیت فوق العاده ای به آن می دهد و همگان را به تعقل و تفکر در همه مسائل آیات آفاقی و انفسی تاریخ گذشتگان و ... دعوت می کند. مروری اجمالی در روایات معصومین بیانگر رفیعی است که عقل در نزد آن بزرگواران دارد.از این رو در روایات عقل به عنوان اولین مخلوق نهی بهترین بخشش ، هدیه خداوندی ، معرفی شده و علو و دانش ، ادب ، تقوی ، تجربه، رایزنی، پیروی از حق و... از عوامل شکوفایی عقل و هوای نفس و امثال آن از موانع رشد عقل به حساب آمده اند.
مقایسه عرفان عملی شیعی با عرفان عملی مسیحیت ارتدکس با تاکید بر عنصر سکوت
نویسنده:
الیاس عارف زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عرفان در دو دیانت اسلام و مسیحیت اهمیّت زیادی دارد.عرفان، به خصوص عرفان عملی، که همان طریقت است، مورد توجه خاص مذهب شیعه و مسیحیت ارتدکس است. این نوشتار، دیدگاه شیعه و مسیحیت ارتدکس درباره عرفان عملی را، در سه گستره تبیین کرده است:1- گستره اسلام 1-1- طریق درختی؛1-2- طریق پلکانی. 2- گستره مسیحیت ارتدکس. 3- گستره سکوت.در مسیحیت ارتدکس برای تبیین سکوت و خاموشی از آموزه «Hesychasm» استفاده می‌‌شود؛ که می‌تواند با سکینه در عرفان شیعی همسان باشد. در این گستره تمام مقامات و حالات برای سالک قابل دسترسی است. به عبارت دیگر، جغرافیای سیر و سلوک در مقامات و حالات، سکینه و سکوت، و به تعبیر ارتدکسی «Hesychasm» است.
مبانی نظری سبک زندگی اجتماعی مطلوب از منظر آیات و روایات
نویسنده:
سجاد رضایی کیش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مسائل مهم و کلیدی در زندگی انسان شناخت سبک زندگی است و شناخت سبک زندگی منوط به شناخت مبانی سبک زندگی اجتماعی مطلوب است که جنبه ریشه‌ای دارد و در حقیقت باید از آیات و روایات اخذ شود. که در این پژوهش پس از بررسی کلیات مرتبط با بحث، مبانی یک زندگی در 3 فصل مورد بررسی قرار گرفته است: فصل اول شامل مبانی کلامی سبک زندگی از قبیل مبانی اعتقادی، مبدأشناسی، معاد‌شناسی، راهنماشناسی مورد بررسی قرار گرفته و در فصل دوم مبانی انسان‌شناسی از قبیل احترام انسان، فطرت الهی انسان، خلیفه‌اللهی انسان، محدودیت آزادی انسان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت در فصل سوم مبانی سبک زندگی اجتماعی انسان از قبیل مدنی‌بودن و مبانی اجتماعی سبک زندگی مسلمانان با یکدیگر مانند اخوّت، وحدت، مساوات بین مسلمانان و مبانی اجتماعی مسلمانان با غیرمسلمانان از قبیل نفی سبیل، تولّی و تبرّی و ا ستکبار ستیزی مورد کنکاش قرار گرفته است، در این تحقیق از روش تحلیلی و کتابخانه‌ای استفاده شده است این پژوهش از جهاتی دارای نوآوری است چون درتحقیقات مبانی نظری سبک زندگی اجتماعی مطلوب در یک مجموعه مورد بررسی قرارنگرفته است.
ابوالعباس قصاب آملی و جایگاه او در تصوف
نویسنده:
اکرم امیرکلایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ابوالعباس قصاب آملی عارف بزرگ قرن چهارم هجری است که از توانایی خواندن و نوشتن بی‌بهره بوده است اما با وجود این، کرامات زیادی برای او برشمرده‌اند. در مورد زمان تولد و مرگ ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست. همچنین هیچ اثر مستقل و مشخصی از این عارف اُمّی وجود ندارد و تنها اقوالی از او در آثار عرفای دیگر نقل شده است؛ از جمله آثاری چون: حدیقه‌الحقیقه، تذکره‌الاولیاء، اسرارالتوحید، نورالعلوم و ... شاگردان زیادی از محضر این عارف بزرگ بهره‌مند شده‌اند از جمله ابوالحسن خرقانی و ابوسعید ابوالخیر که خود عرفای بنامی بوده‌اند. از مهم‌ترین خصیصه‌های این عارف بزرگ، فتوت و جوانمردی است که خود نیز در اقوال خود بسیار به آن اشاره کرده است. علاوه بر ابوالعباس قصاب آملی شخص دیگری به نام جوانمرد قصاب وجود دارد که در شهر ری مدفون است و به باور برخی از پژوهشگران شخص مدفون در این مکان همان ابوالعباس قصاب آملی است اگر چه با توجه به شواهد و دلایل موجود این ادعا مردود است.
جامعه مطلوب در نهج‌البلاغه
نویسنده:
سلیمان یوسف علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
موانع سلوک و راههای رفع آن از منظر نهج‌البلاغه
نویسنده:
اعظم کی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 5307